لوگو بلاگ گردش پی

بانکداری باز چیست؟ (Open Banking)

مفهوم بانکداری باز (Open Banking) چیست؟

درست است که مفهوم بانکداری باز همانند مفهوم بانکداری به عنوان خدمت، خدمات بانکداری را به سازمان‌های غیربانکی اجاره می‌دهد اما این دو روش برای اهداف متفاوت ساخته شده‌اند.

در حالی که BaaS، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا خدمات بانکی خالص را از طریق رابط خود ارائه دهند، بانکداری باز اجازه دسترسی به اطلاعات مشتریان (با کسب رضایت آنها) را بدون انتقال کارکردهای بانکی میسر می‌سازد.

بانکداری باز همراه با رشد فناوری و تغییر نگرش نسبت به مالکیت اطلاعات کاربران است. با انتشار PSD2، اطلاعات بانکی اکنون از طریق API های عمومی در دسترس است، که آغازگر ظهور طرح‌های جدید فین‌تک برای ارائه دهندگان خدمات، توسعه دهندگان و کاربران است.

موارد استفاده از بانکداری باز

برای اینکه متوجه شویم بانکداری باز چگونه کار می‌کند و وجه تمایز آن با BaaS چیست، بیایید نگاهی به یک مثال معمول بیاندازیم.

احتمالا شما با اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری که خدماتی شامل تحلیل مخارج، برنامه ریزی بودجه و تنظیم رفتارهای اقتصادی را ارائه می‌دهند آشنا هستید. چنین اپلیکیشن‌هایی خدمات بانکی را تکرار نمی‌کنند اما تجربه کاربری کاملا متفاوتی را فراهم می‌کنند.

به عنوان مثال این تجربه کاربری در امکانات پرطرفداری مانند رتبه‌بندی امتیاز اعتباری، وام P2P، دریافت اطلاعات از چندین حساب مالی و غیره نمود پیدا می‌کند. چنین اپلیکیشن‌هایی به شما اجازه افتتاح سپرده یا دریافت وام نمی‌دهند، اما بینش‌های ارزشمندی را در مورد وضعیت مالی فعلی شما ارائه می‌دهند.

ارائه دهندگان بانکداری باز

اگر شما قصد راه‌اندازی اپلیکیشن مدیریت مالی را دارید، نیازی به ارتباط مستقیم با بانک نیست. امروزه اکثر ارائه‌دهندگان بستر بانکداری باز به سیستم‌های بانکداری متصل هستند و توسعه‌دهندگان فعال می‌توانند با چند خط کد، از اطلاعات مورد نیاز در اپلیکیشن خود استفاده کنند. برخی از ارائه دهندگان این حوزه عبارتند از: Klarna، Yapily، Bud، Akana وPlaid