فینتک ها انتظارات مصرف کننده را دگرگون کرده و صنایع آن ها را کاملا مختل کرده است، اما در ادامه چه می شود؟
انتظار می رود که به جای صنعت رقابتی در بین خدمات مالی سنتی و خدمات سریع “فینتک” با سود صنعت و مشتریانش، همکاری بیشتری داشته باشید.
امروزه مشتریان به داشتن انعطاف پذیری بی نظیر در مدیریت امور مالی خود و دسترسی آسان به خدمات دیجیتال در هر مکان و هر زمانی به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته عادت دارند. در سال 2019، در انگلیس مردم برای مدیریت حساب های بانکی خود، از برنامه های تلفن همراه بیشتر از بانکداری اینترنتی استفاده میکنند. از طرف دیگر، اکنون ( 71 درصد) از کل تعاملات بانکی دیجیتال یا آنلاین هستند، در حالی که فقط (6 درصد) آن ها در یک شعبه اتفاق میافتد. در دوران بیماری “کوید 19” شاهد بودیم که مصرف کنندگان مجبور شدند با روش هایدیجیتالی کالاها و خدمات خود را پرداخت کنند در حالی که آنها این روش را ترجیح نمیدادند، اما به طور روزافزونی راحتتر شدند. اگر موج نوآوری شرکتهای تازه تاسیس “فینتک” و “اینشورتک” طی چند سال گذشته نبود، این تغییر اساسی در انتظارات مشتری از نحوه ی عملکرد خدمات مالی اتفاق نمی افتاد. امروزه نامهایی مانند”مونزو”، “ریوولت” و “زیگو” وجود دارند که روندها و خدماتی را ارائه دادند که بخش های قبلی را، تا جایی که بعضی از موسسات معتبر نیز احساس فشار میکنند، متزلزل کرده است. از آن جا که شرکت “فینتک” سهم بیشتری از درآمد اصلی را به خود اختصاص می دهد، شرکت های فعلی با صرف هزینه های هنگفت برای به روزرسانی های فناوری و تجربه ی بهتر مشتری، در حال انجام یک بازی جذاب هستند. نتیجه احتمالی چیست؟ افزایش نوآوری، همکاری بیشتر و همکاری هم زمان، در کنار خدمات و تجربیات بهتر برای مشتری.
بلاگر

نزدیک شدن به مشتری از دید فینتک
طی دو سال اخیر، صنعت خدمات مالی از رویکرد محصول محوری به رویکرد مشتری محوری تغییر یافته است. شرکتها تمرکز خود را بر تعاملات فوری و پویا افزایش میدهند و به این بخش انعطاف پذیری بیشتری میدهند تا به نیازهای مشتری که در حال تغییر سریع است، پاسخ دهد.
به عنوان مثال، در حالی که به طور معمول بیمهها فقط یک یا دو بار در سال با مشتری در ارتباط بودند (معمولاً در صورت طرح ادعا یا تمدید یا لغو بیمه نامه)، احتمالا برنامههای جدید مصرف کننده، دسترسی به درخواست شما را در نمایه بیمه تان نشان میدهد. بیمهها از این نوآوریها برای شخصی سازی برنامهها استفاده میکنند. به عنوان مثال، آنها میتوانند برای افرادی که ورزش میکنند تخفیفهای بیمهای را براساس دادههای ردیابی از برنامهی نظارت بر سلامت مشتری معرفی کنند.
و این تجربه دیجیتالی شخصی، فقط رسیدن به “میلانیالز” و “گنزی” نیست. تحقیقات “اگنتویر” در مورد عادات خرید مصرف کننده نشان میدهد که “هزاران نفردر دنیا هستند که نه تنها رفتارهای خرید خود بلکه رفتار والدین خود را نیز تغییر می دهند زیرا با یادگیری پرداخت دیجیتال، به طور فزاینده ای از خواستههای فرزندان خود برای یکپارچه سازی تقلید می کنند.
پنج فناوری برتر که بخش "فینتک" را در سال 2020 تغییر خواهد داد

“الکسی کوتسنکو”، از توسعه (DDI)، در مورد پنج فناوری ای که “فینتک” را در سال 2020 تغییر میدهد بحث می کند: بلاکچین، اتوماسیون فرایند رباتیک، هوش مصنوعی، رگتک و بانکداری مکالمهای.
چرا "فین تک" توانسته در مسابقه جلوتر باشد؟
با تنظیم مقررات فنی مناسب، پذیرش گسترده موبایل و تغییر انتظارات در مناطق مختلف جمعیتی، چالش های دیجیتال برای پیشرفت و تکامل خدمات شخصی از موقعیت خوبی برخوردار شدند.
“فینتک” این مزیت را دارد که بدون این که مجبور به تصمیم گیری خشک و یکنواخت درمورد زیرساخت فناوری اطلاعات شود، از ابتدا شروع کند. آن ها کم عرض و مبتکر هستند، و توسط کارآفرینان، ماموریت تغییر جهان را رهبری میکنند. با استفاده از جدیدترین فناوریها مانند هوش مصنوعی(AI) ، “بلاکچین” ، “سیستم امنیتی بیو متریک” و “کلود” در فرایندها، الزامات انطباق، سیاستها و فناوری بانکهای معمولی متفاوت است و هزینههای عملیاتی و منابع کمتری را فراهم میکند. آنها از موقعیت خوبی برخوردارند و رویکردی کاملا مشتری مدار و نوآوری سریع در محصول را دنبال کنند.
در مقابل، برای بانکهای سنتی، نوآوری و اختراع مجدد میتواند یک کار دشوار باشد. آنها بسیار بوروکراتیک و کند حرکت میکنند، دارای ساختارهایی با هزینه بالا و تکنولوژی قدیمی هستند. این خصوصیات مانع انعطاف پذیری آن ها با انتظارات سریع مشتری میشود. ارائه دهندگان قادر به برآورده کردن انتظارات با بهترین تجربه های دیجیتالی، نرخ تغییر بالایی را مشاهده خواهند کرد. در نتیجه، ارائه دهندگان در ابتکاراتی سرمایه گذاری میکنند که مشتری را برای طولانی مدت نگه دارد.
بانک های سنتی هنوز در بازی هستند
نکته قابل توجه در مورد بانکهای سنتی و شرکتهای خدمات مالی این است که آنها به مشتریان اعتماد و آشنایی با خدمات را ارائه میدهند. اکثر بانکهای سنتی با مشتریان خود روابط دیرینه دارند. جالب است بدانید که کاهش بازدیدکنندگان شعب بانک بسیار ناچیز است، (فقط 1 الی 15 درصد) آنها وارد کانالهای دیجیتالی که تجربه مشتری را تکمیل میکنند شده اند. تکرار این مسئله برای “فینتک” دشوار است. آن ها جوان تر هستند و ساختار هزینهها، آن ها را از زیرساختهای فیزیکی، منع میکند.
به علاوه بانکهای سنتی در حال حاضر گستردگی و عمق خدمات بیشتری نسبت به رقبای دیجیتال، که اغلب محدود به یک یا دو سرویس اصلی هستند ارائه میدهند. به طور طبیعی این ارواح بانکی بازی بزرگی را انجام میدهند، زیرساختهای موجود برای اطمینان از ادامهی سرمایه گذاری در آینده است.
واقعیت این است که مشتریان اغلب هم از خدمات سنتی و هم از “فین تک” به طور موازی استفاده خواهند کرد. به طور کلی، مشتریان از چالشگرهای دیجیتال برای خدمات ساده استفاده میکنند، در حالی که برای خدمات پیچیده تر به سراغ کارمندان خود میروند. به عنوان مثال، مردم برای مدیریت امور مالی خود به صورت روزمره از بانک های رقیب استفاده میکنند، اما برای گرفتن وام به بانک سنتی مراجعه میکنند. به همین ترتیب ما به طور فزایندهای شاهد هستیم که چالشگران دیجیتال دارای تعاملات دو طرفه با مصرف کننده هستند، در حالی که متصدیان سنتی زیرساختهای قدیمی را ارائه میدهند. وقتی که مصرف کنندگان، بیمه نامهها را از کارگزاران دیجیتال خریداری میکنند یک بیمه گر معمولی، بیمه نامهی آنها را تهیه میکند.
این در مورد همکاری و در عین حال رقابت است
واقعیت این است که پوشش سنتی بانک ها و شرکت های تازه تاسیس “فینتک” برای افزایش همکاری هوشمندانه تلاش میکنند، زیرا بانک ها مجموعه مهارتهای مکمل دیگری دارند که اگر باهم شریک باشند، وضعیت هر دو طرف بهتر خواهد بود. به جای این که یک بانک سنتی دوباره برنامهی بانکداری تلفن همراه خود را توسعه دهد میتواند از چالشهای دیجیتال استفاده کنند. مهارتهای مشتری محور بانکها، بیشتر مناسب این طرح است. با خرید و یا مشارکت با شرکتهای “فینتک“، مشتریان میتوانند خدمات بانکی را به عنوان سرویس (BaaS)، سریع پیگیری کنند یا خدمات بانکی را باز کنند. به همین ترتیب، کارگزاران دیجیتال خوب است که محصولات خود را با بیمه های فعلی استفاده کنند، زیرا آن ها زیرساخت یا سرمایه ی لازم برای انجام این کار را ندارند.
در آینده به راحتی می توان گفت که هم “فینتک” و هم بانکهای سنتی نقش بسزایی در شکل گیری آینده ی بانکداری و سایر خدمات مالی خواهند داشت. با این حال، “فین تک” به احتمال زیاد به فعالیتهای اصلی بانکی خود ادامه خواهد داد و متصدیان وظیفه نگهداری از پول نقد و اوراق بهادار را بر عهده خواهند گرفت، مگر اینکه همکاریهای بیشتری بین این دو جهان پیدا شود. با دو برابر کردن نقاط قوت فردی در داخل و پیگیری فعالانه فرصت های شراکت در زمینهی ضعفها، این رویکرد پشتیبانی کننده و مشارکتی، پیشرفت را در کل صنعت تسریع میکند و مزایایی را برای بانک های سنتی، رقبای دیجیتالی و حتی مشتریان به ارمغان میآورد.