بانکداری باز

بلاگر
بانکداری و فینتک : بهتر است باهم باشند
بانکداری باز بهتر است یا بانکداری به روش سابق؟
در حالی که در ابتدا شرکت های “فینتک” مانند یک رقیب بانکی بودند، این دو متوجه شدند که همکاری آن ها سود بیشتری دارد. طبق گزارش بانکداری خُرد جهانی در سال2017،91 درصد از بانک ها و 75 درصد از “فینتک” ها بیان کردند که انتظار دارند در آینده با یکدیگر شریک شوند.
(API) ها (رابط برنامه نویسی) عامل اصلی در این تکامل هستند. زمانی که اصطلاحاتی برای کارشناسان فنی در نظر گرفته میشود، (API) ها همچنان دارای قابلیتها و فرصتهایی برای همکاری شرکتهای “فینتک” با موسسات مالی هستند تا با همکاری هم، خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.
نقش یک API در بانکداری باز
API مانند یک چسب چند سیستم عامل را به هم متصل میکند تا کار آمدتر شوند. به “لیفت” فکر کنید، که از APIها برای همگام سازی نقشهها، پرداخت ها و پیامهای کوتاه در یک برنامه ی یک پارچه استفاده میکند. APIها برای موسسات مالی از نظر سیستمهای داخلی بسیار مفید هستند.
اما از موضع خارجی APIها مهم هستند، اگر خیلی هم مهم نباشند، تا اندازهای مهم هستند. اکثر موسسات، متعهد به مشتری مداری بوده و میخواهند یک تجربه برتر برای مشتری ایجاد کنند. API به تولید تجارب ساده و بدون اصطکاک برای مشتریانشان کمک میکند. بانکداری باز، یکی از راههای اصلی ایجاد اختلال در (API) و مشارکتهای “فینتک” و تغییر در فضای بانکی سنتی است.
بانکداری باز

بانکداری باز به بانک ها امکان می دهد داده ها را با استفاده از (API) به طور ایمن و در زمان واقعی، با شرکت ها یا برنامه های شخص ثالث به اشتراک بگذارند. بانک ها زمانی مانند دروازه ورود داده های مالی مشتری بودند و بیشتر مبادلات پول را تسهیل می کردند. رشد سریع شرکت های “فین تک” صنعت بانکداری را نگران کرد، اما موسسات مالی اکنون برای ایجاد نوآوری سریع تر، تصمیم گیری دقیق و افزایش کیفیت، از “فین تک” استقبال می کنند.
از دید مشتری، بانکداری باز به مشتریان این توانایی را می دهد که به راحتی داده های خود را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارند، حساب های آن ها را به طور موثرتری مقایسه، تجزیه و تحلیل و مدیریت کنند و در نهایت تصمیمات مالی منطقی تری بگیرند. بیشتر بانکداران، وام های شخصی را برای انتقال به یک شرکت “فین تک” خطرناک می دانند، اما با استفاده از بانکداری باز، تجربه وام گیرنده می تواند بسیار افزایش یافته و تسریع شود.
بانکداری سنتی معمولا سرعت بالایی ندارد، اما با ظهور بانکداری باز و (API) ها، موسسات مالی می توانند با افزایش بسیار زیاد سرعت در بازار، یک راه حل مقرون به صرفه ایجاد کنند. در حالی که این موسسات مالی همچنان از (API) ها استقبال می کنند و به شکل بانکداری باز فعالیت می کنند، آن ها برای همکاری با شرکت های “فین تک” مجهزتر می شوند. زبان فناوری بانکی باز، ادغام با شخص ثالث را بهینه می کند و دسترسی به شرکا و ویژگی های مختلف را فراهم می کند. از مقایسه ی گزینه های بانکی گرفته تا ارائه محصولات جدید، بانکداری باز خدماتی را که موسسات مالی می توانند به مشتریان خود ارائه دهند، را افزایش می دهد.
فضای مالی در چند دهه ی گذشته با ظهور فناوری های جدید و افزایش رقابت در بازار به طور قابل توجهی تغییر کرده است. بر اساس (نظرسنجی “PwC”) ، (63 درصد) از بانکداران، ظهور “فین تک” را فرصتی برای گسترش محصولات و خدمات می دانند. انتظار می رود، موسسات مالی برای راضی نگه داشتن مشتریان خود و ارائه ی قابلیت های اغوا کننده، تغییرات را بپذیرند.
برای آگاهی از اخلاق فین تک و مطالعه در رابطه با فین تک بر روی “اخلاق فین تک چگونه است؟” کلیک کنید.