اینشورتک (insurtech) چیست و چه کاربردهایی دارد؟
اینشورتک که با عنوان “فناوری بیمه” در میان فارسیزبانان شناخته شده است، یکی از 9 زیرشاخهٔ مهم و کاربردی فین تک یا فناوری مالی محسوب میشود؛ اینشورتک بهصورت کلی برای ساماندهی خدمات بیمه و مدیریت مالی کاربران طراحی شده است.
بلاگر

اینشورتک (InsurTech) از ترکیب دو کلمهٔ انگلیسی Insurance Technology ساخته شده است؛ این عبارت در زبان فارسی با عنوان فناوری / تکنولوژی بیمه شناخته میشود.
اینشورتک دقیقاً چیست؟
اینشورتک در تلاش است تا با استفاده از ایدههای مبتنی بر فناوری، فرایندهای مربوط به پسانداز و تأمین منابع مالی برای بیمه را ساماندهی کند؛ این ابزار کارآمد فینتکی، به کاربران بیمه از جهات گوناگونی کمک میکند که بخش مهمی از آن، مربوط به مسائل مالی و کنترل سرمایه در دنیای بیمههاست.
نیاز به وجود اینشورتک زمانی درک خواهد شد که با سیستم بیمهٔ سنتی بیشتر آشنا شویم؛ بزرگترین مشکل سیستمهای سنتی بیمه از آنجا نشئت میگیرد که این ارگانها، خدماتی صرفاً بر پایهٔ حضور فیزیکی دارند و این حضور فیزیکی نیز با مشکلات دیگری مواجه است.
زمانی که یک مشتری به دفتر یک بیمهگزار مشخص مراجعه میکند، مطمئناً تحت تأثیر تبلیغات و ظاهرسازی آن ارائهدهنده قرار میگیرد.
در نتیجه، ممکن است مشتری بدون درنظرگرفتن سایر نهادهای بیمه، از همان یک ارائهدهنده بیمهٔ خود را دریافت کند.
همچنین مشکل دیگری که بخشی از مشتریان بیمه ممکن است به آن دچار شوند، ریشه در برخی از نیازهای کاذب دارد.
گروهی از بیمهگذاران بر روی آن دسته از احتمالاتی دست میگذارند که ریسک اتفاقافتادنشان بسیار کم و حتی تا حدودی نامعقول است؛ کارشناسان بیمه با بازاریابیهای حرفهای و برجستهکردن این جنبه از خدمات بیمه، تلاش میکنند تا هزینههای بیشتری را از مشتریان دریافت کنند.
با توجه به این مقدمات، درک اینشورتک تا حدودی سادهتر خواهد شد. اینشورتک میکوشد تا با استفاده از ابزارها و توانمندیهای گوناگونی، شیوههای ارائه خدمات بیمهٔ سنتی را به شکلی مخاطب محور تغییر دهد؛ توجه داشته باشید که عبارت “مخاطب محور” یا “کاربرمحور”، یکی از مفهومهای مهم دنیای اینشورتکها محسوب میشود.

اینشورتک چه اهدافی دارد؟
در بخش قبلی تبیین کردیم که مهمترین هدف فناوری بیمه، تمرکز بر روی نیاز مشتریان یا کاربران بیمه است؛ این تمرکز موجب میشود که متخصصان اینشورتکی، ابزارهای گوناگونی را برای کاربران طراحی کنند تا کاربران به مدد این ابزارها، از جنبههای گوناگونی، فعالیتهای بیمهٔ خود را بررسی کنند. علاوه بر این مفهوم کلی، هدفهای جزئی دیگری نیز در دنیای اینشورتکها وجود دارد؛ در ادامه این هدفها را تبیین خواهیم کرد:
- بیمهٔ دیجیتال:
بیشک اولین و اساسیترین هدف اینشورتکها، ارائه خدمات بیمه به شکلی دیجیتال و غیرحضوری است؛ این امکان با ابزارهای گوناگونی مانند پلتفرمهای کامپیوتری یا موبایلی انجام خواهد شد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که انجام بیمه از این طریق، چندان هم ساده نیست، چراکه مشکلات متعددی مانند هویتسنجی یا کارشناسی محصولی که قرار است بیمه شود، مانع انجام صحیح بیمهی دیجیتال میشوند.
- ارائهٔ بیمهگذارهای گوناگون:
خدمت دیگری که اینشورتکها به کاربران خود ارائه میدهند، با توجه به یکی از اشکالاتی است که در سیستم بیمهٔ سنتی به وجود آمده است. متخصصان اینشورتک تلاش میکنند تا پلتفرمهایی را ارائه دهند که از طریق آنها، بازهٔ گستردهای از بیمهگذاران و سرویسهای گوناگون در آن سیستم قرار دارند. این مسئله به مشتریان کمک میکند تا انتخابهای بیشتری داشته باشند.
- کمک به پسانداز بهینه:
دستهای دیگر از خدمترسانیها که از طرف اینشورتکها ارائه میشود، مربوط به انجام پسانداز و ثروتاندوزی است؛ این هدف با ابزارها و راهکارهای گوناگونی دنبال میشود و نتایج متعددی هم به همراه دارد اما در مجموع میتوانیم بگوییم که متخصصان اینشورتک، بسترها و اپلیکیشنهایی را به کاربران ارائه میدهند که از طریق آنها، انجام پسانداز به شکلی جدیتر دنبال خواهد شد.
- کمک به فعالیتهای نیکوکارانه:
این هدف نیز در بسیاری از اینشورتکها دنبال میشود. تکنولوژی از جهات گوناگونی کاربران دنیای مدیریت مالی را تحت تأثیر قرار میدهد تا اعتبارهای بیشتری را روانهٔ صندوقهای نیکوکاری کنند. همچنین اینشورتکها تلاش میکنند تا سیستمهای بهتری برای مدیریت و کنترل سرمایههای خیرانه به مدیران این عرصه ارائه دهند.
اینشورتک چه ابزارهایی دارد؟
مطمئناً یکی از مهمترین ابزارهای تکنولوژی بیمه، دنیای دیجیتال و بسترهای اینترنتی است؛ این بسترها به متخصصان کمک میکنند تا بسیاری از کاربران را به گروه بزرگی از ارائهدهندگان بیمه متصل کنند. این اقدام به زیرساختهای متعددی مانند بسترهای اینترنتی قدرتمند و سامانههای ارتقای امنیت سایبری نیازمند است.
علاوه بر اینها، اینشورتکها از ابزارهای دیگری مانند محصولات هوش مصنوعی نیز در کار خود استفاده میکنند؛ هوش مصنوعی به متخصصان فین تکی کمک میکند تا ابزارهایی بهینه را بدون دخالت انسانها و صرفاً با استفاده از الگوهای مشخصشده، طراحی کنند. ابزارهای ساختهشده به مدد هوش مصنوعی، این امکان را برای کاربران ایجاد میکند که بدون محدودیت زمانی، سرویسهای بیمهٔ خود را دریافت کنند؛ جالب است بدانید که استفاده از هوش مصنوعی، حجم ارائهٔ سرویس را نیز تا حدود زیادی گسترش میدهد.
علاوه بر هوش مصنوعی، ابزار دیگری نیز به ارتقای دنیای بیمههای دیجیتال کمک میکنند؛ یکی از این ابزارها، L.O.T (Internet Of Things) یا اینترنت اشیا نام دارد.
اینترنت اشیا به معنای آن دسته از امکانهای سختافزاری است که باعث میشود، وسایل اطراف ما نیز به دنیای دیجیتال متصل شوند؛ بهعنوان نمونه، یخچالها، اجاقگازها، خانهها یا ماشینهایی که به اینترنت متصل میشوند، از اینترنت اشیا استفاده میکنند.
اینترنت اشیا، یکی از کارآمدترین ابزارهای اینشورتکها برای ارتقای هویتسنجی و سنجش محصولاتی است که قرار است توسط بیمهگذار، بیمه شوند.

اینشورتک در چند خط
در بخشهای قبلی، توضیحات مفصلی دربارهٔ اینشورتکها ارائه دادیم؛ در این قسمت، این توضیحات را در چند جمله خلاصه میکنیم تا به یک جمعبندی کلی برسیم:
- اینشورتک به معنای استفاده از تکنولوژی برای ارتقای مدل ارائهٔ خدمات بیمه و مدل استفاده از خدمترسانی بیمهگذاران است؛
- اینشورتک اهداف گوناگونی دارد و هر دسته از ابزارهای اینشورتک برای نوع خاصی از اهداف این شاخه از فین تک طراحی شدهاند؛
- امکانهایی مانند هوش مصنوعی، رباتها، اینترنت اشیا و تحلیل دادهها به متخصصان اینشورتک کمک میکند تا اهداف خود را بهتر دنبال کنند.
کمپانیهای برتر جهانی در عرصهٔ اینشورتک
حالا که توضیحاتی کلی دربارهٔ اینشورتک و ابزارهای کارآمد آن را به شما ارائه دادیم، وقت آن رسیده است تا چند کلمهای هم دربارهٔ اینشورتکهای برجستهٔ دنیا صحبت کنیم؛ این کمپانیهای موفق، به شرح زیر هستند:
- NEXT INSURANCE:
در سال 2016 تأسیس شده است و با ارائهٔ یک پلتفرم صددرصد دیجیتال، شرکتهای کلان را یاری میکند تا رویکرد بهتری نسبت به حفاظت از سرمایه و داراییهای خود داشته باشند. گفتنی است که این شرکت، تمهیداتی نیز برای شرکتهای نوپا اندیشیده است.
- HAVEN LIFE:
این ارائهدهندهٔ آمریکایی به کاربران کمک میکند تا با استفاده از بسترهای اینترنتی سادهسازی شده، فرایندهای دریافت انواع بیمهٔ عمر را با هزینه و دردسر کمتری عملی کنند.
- ZIPARI:
این شرکت در سال 2014 تأسیس شده است و هدف اصلیاش کمک به بیمهگذاران برای دستهبندی اطلاعات و ارائهٔ سرویسهای بهتر است. دفتر مرکزی ZIPARI در شهر نیویورک آمریکا قرار دارد؛ این دفتر، مرجعی برای بررسی اطلاعات درگاههای بیمهٔ سلامت و دستهبندی آنهاست.
- METROMILE:
این کمپانی در سال 2011 و در ایالت سانفرانسیسکو آمریکا تأسیس شده است. METROMILE یک ارائهدهندهٔ بیمه برای انواع اتومبیل است؛ ایدههای این شرکت کمک میکند تا صاحبان اتومبیلها، هزینههای کمتری را برای انجام انواع بیمه متقبل شوند.
- CORVUS INSURANCE:
در سال 2017 در شهر بوستون آمریکا تأسیس شده است و درگاهی قابلاطمینان برای ارتقای امنیت سرمایههای خرد و کلان محسوب میشود. جالب است بدانید که این کمپانی، کمکهای زیادی از رباتهای دیجیتال دریافت میکند.
آیندهٔ اینشورتک
همانطور که احتمالاً از بخشهای قبلی دریافتهاید، کمپانیهای مبتنی بر اینشورتک در حوزههای گوناگونی فعالیت میکنند و نکته اینجاست که هرکدام از آنها، یک حوزهٔ خاص را برای ارائهٔ سرویس انتخاب میکنند؛ این امکان به اینشورتکها کمک میکند تا تواناییهای خود را بر روی یک موضوع خاص پرورش دهند.
متخصصان بر این باور هستند که در آیندهٔ نزدیک، اینشورتکهای تخصصی بیشتری ظهور خواهند کرد؛ کمپانیهایی که صرفاً برای کارکردن بر روی یک قسمت خاص از دنیای بیمههای دیجیتال سر برمیآورند و باعث رشد آن عرصه میشوند.
از سوی دیگر، ابزارهای این عرصه نیز مانند اینترنت اشیا یا هوش مصنوعی در آیندهای نزدیک با تغییرات بیشتری مواجه خواهد شد؛ چراکه این گرایشها هماکنون توسط دانشمندان درحالتوسعه هستند و نتایج آن تا سالهای دیگر، در دنیای فین تکها نیز نمود خواهد کرد.
جمعبندی
در ابتدای این مقاله، به معرفی فناوری بیمه پرداختیم و بیان کردیم که اینشورتک چه تفاوتهایی با سیستم بیمهٔ سنتی دارد؛ پس از آن، به سراغ معرفی اهداف اینشورتکها و ابزار این شاخه از فناوری مالی برای ارتقای این اهداف رفتیم.
در بخشهای بعدی نیز، اطلاعاتی دربارهٔ کمپانیهای برتر اینشورتکی و آیندهٔ این عرصه در دنیای مدرن به دست دادیم.