درگاه پرداخت
درگاه پرداخت چیست؟ و درگاه پرداخت گردشپی چه ویژگیهایی دارد که آن را از سابر رغیبان متمایز میکند؟
کسبوکارهای اینترنتی یا آن دسته از تجارتهایی که بخش گستردهای از خدمتهای خود را از طریق فضای دیجیتال به کاربران ارائه میدهند، ضرورت استفاده از یک درگاه پرداخت ایمن و کاربردی را بیشتر از هر شخص دیگری درک میکنند. جالب است بدانید که گردشپی در حال ارائهٔ یک درگاه پرداخت است که مزیتهای برجستهای نسبت به سایر درگاههای پرداخت اینترنتی دارد. در این مقاله، قصد داریم درگاه پرداخت گردشپی را از جهات گوناگونی ارزیابی کنیم و ویژگیهای آن را برشماریم؛ با ما همراه باشید.
بلاگر

محدودیت های قرنطینه، افرادی که قبلا در برابر خدمات مالی دیجیتال مقاومت داشتند را تشویق می کند. این مرحله برای رونق و ارائه ی پیشنهادات متناسب با تقاضای مصرف کننده فراهم شده است. برای ارتباط با سرمایه گذاران دروغین، “فینتکها” باید ویژگی های خاصی را نشان دهند که آن ها را از سایر شرکت ها متمایز کند.
بنابراین چهار موردی که سرمایه گذاران در “فینتک” بزرگ بعدی به دنبال آن هستند چیست؟
درگاه پرداخت چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
این روزها، حتی سادهترین خریدها مانند خرید اعتبار سیمکارت نیز از طریق یک درگاه پرداخت اینترنتی انجام میشود و همین مسئله باعث شده که درگاههای پرداخت بیشتر از هر زمان دیگری برای کاربران عمومی شناخته شده باشند؛ با همه این صحبتها، بهتر است ابتدا یک درگاه پرداخت را به زبانی ساده اما دقیق تعریف کنیم:
درگاه پرداخت (Payment GateWay) یکی از ابزارهای کارآمد و پرقدرت دنیای فناوریهای مالی محسوب میشود؛ این ابزارها از طرف یک بانک پشتیبان به تجارتها و کسبوکارهای اینترنتی ارائه میشوند و در بستر وبسایتها و اپلیکیشنهای آنها قرار میگیرند.
زمانی که یک مشتری به فروشگاههای اینترنتی سر میزند، در قدم اول محصولات متعددی را در سبد خرید خود قرار میدهد؛ پس از آن، به سراغ تسویهحساب میرود و اطلاعات دریافتکننده را نیز وارد میکند. زمانی که موعد پرداخت فرامیرسد، لینکی به شما نمایش داده میشود که با ضربهزدن بر روی آن، به وبسایت یک بانک منتقل خواهید شد.
کافی است تا اطلاعات مربوط به کارت بانکی و رمز پویای خود را در آن صفحه وارد کنید تا اعتبار از حساب بانکی شما کسر شود و بهحساب بانکی فروشنده منتقل شود؛ این ابزار که پذیرندهٔ کارت بانکی شماست و فرایند انتقال را انجام میدهد، تکنولوژی درگاه پرداخت نامیده میشود.
چرا درگاههای پرداخت مهم هستند؟

درگاه پرداخت به سبب اینکه فرایندهای فروش اینترنتی را برای ارائهدهندگان دیجیتال بسیار ساده میکند، یکی از مهمترین ارکان دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین محسوب میشوند.
تصور کنید که هیچ درگاه پرداختی وجود نداشته باشد؛ در این صورت، باید برای انجام یک خرید اینترنتی، شمارهٔ کارت فروشنده را دریافت میکردید و با مراجعه به یک بانک، هزینه را از حساب خود به آن حساب منتقل میکردید.
درگاه پرداخت اینترنتی، علاوه بر اینکه فرایندهای مربوط به خرید دیجیتال را سادهتر کرده است، یک نشانه برای اعتماد به فروشگاه اینترنتی نیز محسوب میشود؛ چراکه فقط فروشگاههایی قادر به دریافت درگاه پرداخت اینترنتی هستند که نشان اعتماد الکترونیک را دریافت کرده باشند و تجارت خود را در سامانه نظام مالیاتی ثبت نموده باشند؛ همین مسئله مانع بسیاری از کلاهبرداریهای احتمالی خواهد شد.
ویژگیهای درگاه پرداخت گردشپی
اکنونکه کلیاتی را دربارهٔ درگاه پرداخت و اهمیت این ابزار برای تجارتهای دیجیتال بیان کردیم، وقت آن رسیده است که ویژگیهای منحصر به فرد درگاه پرداخت گردشپی نسبت به سایر رقبا را برشماریم.
بیشک برجستهترین ویژگی درگاه پرداخت گردشپی، ارائهٔ خدمات درگاه اینترنتی بدون کسر هیچ هزینهای از فروشنده یا کاربر است؛ زمانی اهمیت این مسئله را بهتر درک میکنیم که بدانیم سایر ارائهدهندگان درگاههای پرداخت، هزینههایی را برای عرضه چنین خدماتی از حساب مشتریان یا فروشندگان کسر میکنند.
مزیتهای دیگر درگاه پرداخت اینترنتی گردشپی به شرح زیر است:
۱- امنیت در پرداخت
امنیت یک درگاه اینترنتی، از جهات گوناگونی مهم و تأثیرگذار است. عموم مردم تصور میکنند که امنیت صرفاً به این معناست که در زمان انجام یک تراکنش، مشکل خاصی پیش نیاید و فرایند به شکل کامل و بدون نقص بهپیش برود؛ این مسئله، تنها یکی از نمودهای امنیتی درگاههای پرداخت است.
جالب است بدانید که بسیاری از جنبههای امنیتی یک پرداخت اینترنتی، پس از آنکه تراکنش خریدار به پایان رسید، آغاز میشود؛ بانک پذیرنده باید تدابیر و سیاستهای امنیتی گوناگونی را در پیش بگیرد، تا از اطلاعات کارت بانکی و تراکنش خریدار به بهترین شکل محافظت کند.
بسیاری از کلاهبرداران و هکرهای اینترنتی در کمین هستند تا از این اطلاعات استفاده کنند و فرایندهای خرابکارانهٔ متعددی مانند پولشویی یا فیشینگ را با این دادهها سادهتر کنند.
هر درگاه اینترنتی که توسط بانکهای ایرانی ارائه میشود، موظف است تا مطابق با مقررات شاپرک عمل کند؛ این مقررات امنیت نسبی مناسبی را برای درگاههای پرداخت اینترنتی ایجاد میکنند.
گفتنی است که درگاه پرداخت اینترنتی گردشپی، علاوه بر استانداردهای شاپرک، از ابزارهای ایمنی و الگوریتمهای اضافه بر سازمان نیز برای ارتقای امنیت سایبری درگاهها و سایر خدمات دیجیتال خود استفاده میکند؛ مجموع این تدابیر، درگاه پرداخت اینترنتی گردشپی را به یکی از ایمنترین گزینهها تبدیل میکند.
۲- سادگی در مدیریت دادهها
هر درگاه پرداخت اینترنتی، به همراه یک پنل کاربری به فروشندگان یا صاحبان تجارتها عرضه میشود؛ این اشخاص از طریق پنل، قادر خواهند بود تا ورودیهای درگاه اینترنتی خود را بررسی کنند و به شکلی دقیق، جزئیات پرداختهای اینترنتی مبتنی بر اپلیکیشن یا وبسایت را تفکیک نمایند.
درگاه پرداخت اینترنتی گردشپی به همراه یک پنل کاربری منحصربهفرد به کسبوکارها و فروشگاههای دیجیتال ارائه میشود. فروشندگان از طریق این پنل که با رابط کاربری ساده و کارآمدی طراحی شده است، میتوانند بهراحتی فرایندهای دلخواه خود را انجام دهند و دادههای موردنیازشان را دریافت نمایند.
تأکید اصلی طراحان پنل کاربری گردشپی، بر روی ارائهٔ این خدمت با یک چارچوب به دور از پیچیدگی بوده است؛ به سبب همین مسئله، هر تجارت کوچک یا بزرگی، قادر خواهد بود بهسادگی از این پنل استفاده کند و خواستههای خود را عملی کند.
۳- شتاب در بازگشت پول
مطمئناً برای شما نیز پیشآمده است که وارد یک درگاه الکترونیک شوید و پس از پرداخت، به هر دلیلی، عملیات برداشت وجه و انتقال به حساب فروشنده با اشکال مواجه شود؛ در چنین موقعیتی، بانک پشتیبان یک خطا را به شما نشان میدهد و اعلام میکند که اگر وجهی از حساب خریدار کم شده باشد، بازگشت داده خواهد شد.
هر شخصی که چنین موقعیتی را تجربه کند، بسیار مایل است که در سریعترین زمان ممکن، بازگشت پول اتفاق بیفتد، چراکه این مشکل از طرف وبسایت فروشگاه یا هر عامل دیگری به او تحمیل شده است.
کارشناسان گردشپی، با استفاده از یک نظارت 24ساعته، به کاربران این تعهد را میدهند که مدیریت تراکنشهای ناموفق به بهترین شکل انجام شود و وجه نیز، در سریعترین زمان ممکن به کاربران ارجاع داده شود.
۴- سرعت در تسویهحساب
برای درک بهتر این مزیت گردشپی، بهتر است فرایند کار یک درگاه اینترنتی را تشریح کنیم:
همانطور که در بخشهای قبلی نیز گفتیم، پس از آنکه مشتری اطلاعات کارت خود را در صفحهٔ درگاه پرداخت وارد میکند، پول از حساب او کسر میشود و برای دقایقی وارد حساب بانک پذیرنده میشود؛ بانک پذیرنده با بررسی نکتههای امنیتی و مسائل دیگر، اعتبار را به حساب فروشنده منتقل میکند و فرایند پرداخت پایان میپذیرد.
بسیاری از بانکهای ارائهدهندهٔ درگاه پرداخت، انتقال وجه از حساب مشتری به حساب فروشگاه را با یک تا چند روز تأخیر انجام میدهند؛ اگر ابعاد فروشگاهها را در نظر بیاورید و به این مسئله فکر کنید که ممکن است هر فروشگاه در طول روز، بیشتر از 100 تراکنش موفق داشته باشد، متوجه خواهید شد که با یک تا چند روز تأخیر، چه ضرری به فروشندهٔ اینترنتی وارد خواهد شد.
گردشپی به مدد سرویسهای دیجیتال قدرتمند و سامانههای مدیریتی که در زیرساخت ارائهٔ خدمات دیجیتال دارد، وجه را در سریعترین زمان ممکن به حساب فروشندگان اینترنتی منتقل میکند؛ گردشپی متعهد میشود که این تراکنشها را به صورت روزانه تسویه کند.
۵- بدون وقفه در پشتیبانی
یکی دیگر از مؤلفههای برجستهٔ اپلیکیشن گردشپی و بانک پشتیبان این اپلیکیشن (بانک گردشگری) ارائه انواع پشتیبانیها به شکل 24ساعته است؛ یعنی صاحبان فروشگاههای دیجیتال یا کسبوکارهای آنلاین در هر ساعتی از شبانهروز، میتوانند با کارشناسان درگاه پرداخت گردشپی تماس بگیرند و مشکلات احتمالی را گزارش دهند.
دانستن این نکته نیز خالیازلطف نیست که کارشناسان گردشپی پس از دریافت تماس شما، بدون هیچ محدودیتی (محدودیت در فرارسیدن روز کاری یا مسائلی از این دست) به رفع مشکل میپردازند.
علاوه بر اینها، کارشناسان گردشپی ابزارهای گوناگونی را برای ارائهٔ خدمات پشتیبانی مورد استفاده قرار میدهند؛ توانمندیهایی مانند انواع نمودارها، افزونهها و پلاگینها برای ارائهٔ مدارک مربوط به تراکنشها یا موضوعهای مشابه، در دست کارشناسان پشتیبان قرار دارد تا به بهترین شکل ممکن، صاحبان مشاغل دیجیتال را راهنمایی کنند.
۶- مدرن در خدمترسانی
بسیاری از درگاههای پرداخت موجود در بستر اینترنت، از جهت ویژگیهای دانش کامپیوتری که در جایگاه زیرساخت عمل میکنند، ضعیف و ناکارآمد هستند. به بیان علمیتر، توسعهدهندگان سرویسهای پرداخت اینترنتی (یا PSPها) معمولاً از یک درگاه پرداخت اینترنتی (یا IPG) مشخص برای پیشبرد تراکنشها استفاده میکنند؛ این مسئله در برخی از موارد، کاربران را دچار مشکل میکند و باعث افزایش تراکنشهای ناموفق میشود.
درگاه پرداخت اینترنتی گردشپی به توانمندی Smart IPG یا درگاه پرداخت اینترنتی هوشمند مجهز است؛ این امکان، به زیرساختهای گردشپی این قابلیت را میدهد که در انجام هر پرداخت اینترنتی، از IPGهای دردسترستر و خلوتتر استفاده کنند و مانع بروز مشکلات احتمالی شوند.

درگاه پرداخت گردشپی به چه تجارتهایی پیشنهاد میشود؟
درگاه پرداخت گردشپی بهترین انتخاب برای هر تجارت دیجیتال است که تلاش میکند، بهترینها را برای فروشگاه خود فراهم کند، چراکه این درگاه پرداخت اینترنتی، مزیتهای گوناگونی نسبت به سایر پذیرندههای اینترنتی موجود دارد.
اگر این مسائل را به کناری بگذاریم، گروههای خاصی هستند که علاوه بر مزیتهایی که در بخش قبلی بیان کردیم، به شکلی ویژه از گردشپی و درگاه این توسعهدهندهٔ مدرن استفاده خواهند کرد؛ به بیان دیگر، برخی از مشاغل دیجیتال، بهرهٔ بیشتری از خدمات گردشپی خواهند برد.
مانند:
آژانسها و سایر ارائهدهندگان خدمات گردشگری:
عوامل گوناگونی در انتخاب یک تور گردشگری دیجیتال دخیل هستند؛ به سبب همین مسئله، بسیار پیش میآید که یک مشتری پس از آنکه بلیت خود را دریافت کرد، مجبور شود آن را پس بدهد و بخشی از هزینهٔ پرداختشده را از آژانس موردنظر پس بگیرد؛ در چنین موقعیتی، آژانس باید با استفاده از یک سامانهٔ قدرتمند و دقیق، وجه را بهحساب مشتری برگرداند.
گردشپی خدمت ویژهای را با عنوان وبسرویس بازگشت وجه به فروشندگان آنلاین تورهای گردشگری ارائه میدهد؛ این فروشندگان قادر خواهند بود که از طریق این وبسرویس، فرایندهای بازگشت را بهسادگی عملی کنند.
مراکز اقامتی و هتلها:
این روزها بسیاری از هتلها خدمات خود را به شکل اینترنتی نیز ارائه میدهند؛ این دسته از هتلها، به دلایل گوناگونی بهتر است که از طریق درگاههای پرداخت بانکی به مشتریان خود خدمترسانی کنند؛ چراکه وجود این درگاهها، در جایگاه یک سند برای واریز وجه از حساب مشتری به حساب بانک محسوب میشود و آرامش خاطر خاصی به مشتریان میدهد.
علاوه بر اینها، مدیران هتلها در کنار دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، از سایر خدمات گردشپی که مخصوص بازیگران دنیای گردشگری هست نیز میتوانند استفاده کنند؛ خدمتی مانند:
کیف پول پرداختبان.
سایر فروشندگان اینترنتی:
در دو بخش قبلی، آن دسته از خدمات گردشپی را برشمردیم که مخصوص عوامل پیشبرندهٔ صنعت گردشگری در ایران هستند؛ این مسئله هرگز به این معنا نیست که فروشندگان اینترنتی معمولی قادر نیستند از خدمات گردشپی استفاده کنند. اتفاقاً طراحان گردشپی، امکانات منحصر به فردی نیز برای این دسته از کاربران تدارک دیدهاند.
همچنین فروشندگانی که علاوه بر ارائهٔ خدمات حضوری، خدمات دیجیتال نیز دارند بیشتر از فروشندگان دیجیتال میتوانند از توانمندیهای گردشپی بهره ببرند؛ این فروشندگان قادرند از قابلیتهایی مانند گردش لینک یا دستگاه پوز مخصوص گردشپی در کنار درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنند.
گردشلینک یک ابزار نوین است که لینکهای پرداخت را در شکلهای گوناگونی مانند کدهای QR در اختیار فروشندگان حضوری قرار میدهد و مشتریان نیز با اسکن این کدها، به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل خواهند شد.