رمیتنس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رمیتنس یکی شاخه‌های پرکاربرد فین تک محسوب می‌شود که به‌صورت اختصاصی مسئلهٔ پرداخت‌های بین اشخاص یا سازمان‌ها را بهبود می‌بخشد.

بلاگر

بلاگر

رمیتنس چیست؟

این ابزار پرکاربرد فین تکی در چند معنای مختلف به کار می‌رود و فرایندهای خاصی برای دیجیتا‌ل‌سازی خدمات کاربران در دست دارد. در این مقاله، قصد داریم ابتدا تعریف‌های گوناگون رمیتنس را بررسی کنیم و پس از آن به سراغ سایر مسائل مهم این عرصه برویم.

رمیتنس دقیقاً چیست؟

رمیتنس (Remittance) از واژهٔ Remit به معنای بازگرداندن ساخته شده است و به‌صورت کلی برای آن دسته از جابه‌جایی‌های مالی به کار می‌رفته که از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شدند؛ تصور کنید که شخصی به کشور دیگری سفر می‌کند و هر ماه مقداری پول را به خانوادهٔ خود بازمی‌گرداند؛ این فرایند را رمیتنس می‌نامیدند. تعریفی که ارائه دادیم، یک تعریف قدیمی از رمیتنس است؛ این روزها، رمیتنس برای انتقال هرگونه اعتبار از شخصی به شخص دیگر انجام می‌شود؛ حتی اعتبارهایی که به‌وسیلهٔ چک‌های بانکی و سایر سیاهه‌های اعتباری نیز میان اشخاص ردوبدل می‌شوند، در حیطهٔ رمیتنس قرار می‌گیرند. کارشناسان رمیتنس را به دوشاخهٔ اصلی تقسیم می‌کنند تا شناخت آن اندکی ساده‌تر شود:

  • رمیتنس داخلی:

این شاخه از رمیتنس پرداخت‌های میان اشخاصی که داخل یک کشور هستند را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ در نظر داشته باشید که استارتاپ‌های فین تکی مخصوصی برای ارتقای این ابزارها فعالی هستند که ممکن است در شاخهٔ دیگر رمیتنس، یعنی بین‌المللی، فعال نباشند.

  • رمیتنس بین‌المللی:

این گرایش نیز پرداخت‌های اشخاصی را که در دو کشور گوناگون به سر می‌برند، هدف فعالیت‌های خود قرار می‌دهند؛ بدیهی است که در فرایند یک رمیتنس بین‌المللی، مسئلهٔ تغییر ارزها نیز مطرح می‌شود که آن هم بخشی از فعالیت استارتاپ‌های مبتنی بر رمیتنس است.

 

رمیتنس چه اهدافی دارد؟

رمیتنس چه اهدافی دارد؟

کمپانی‌های کوچک و بزرگی در سرتاسر دنیا به ارائهٔ خدمات در راستای ساده‌سازی فعالیت‌های رمیتنسی می‌پردازند؛ این فعالیت‌ها، در شکل‌های گوناگونی انجام می‌پذیرند و خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌کنند. جالب است بدانید که همهٔ این شرکت‌ها در مجموع، اهداف مشترکی دارند که به‌عنوان کاربردهای رمیتنس یا اهداف مشترک رمیتنس‌ها نامیده می‌شود؛ این اهداف به شرح زیر هستند:

  • ارائهٔ بسترهای دیجیتال:

این مسئله یکی از مهم‌ترین هدف‌های استارتاپ‌های فین‌تکی است. توجه داشته باشید که متخصصان فین‌تکی در کنار ارائهٔ بسترهای دیجیتال که فرایندهای انتقال پول از شخصی به شخص دیگر یا کشوری به کشور دیگر را در برمی‌گیرد، اقداماتی هم در راستای ایمن‌سازی این پلتفرم‌ها انجام می‌دهند.

  • سریع‌تر کردن فرایندهای انتقال:

     

در رمیتنس‌های بین‌المللی، زمان انجام انتقال پول بسیار مهم و حیاتی است؛ چراکه این عمل معمولاً توسط سرپرست خانواده (که در کشور دیگری جدا از اعضای خانواده خود قرار دارد.) انجام می‌شود. استارتاپ‌های فین‌تکی در تلاش هستند تا با حذف کردن قسمت‌های غیرضروری در این فرایند، سرعت انتقال وجه را افزایش دهند.

  • کمک به کشورهای فقیر:

جالب است بدانید که یکی از اهداف غیرمستقیم رمیتنس‌ها، افزایش درآمد در کشورهای کم‌درآمد یا کشورهایی است که درآمد متوسطی دارند. آمارها نشان می‌دهند که در سال 2019، 529 میلیارد دلار اعتبار از طریق استارتاپ‌های رمیتنسی به کشورهای کم‌درآمد منتقل شده است و پیش‌بینی‌ها می‌گویند که ممکن است این رقم در سال 2022 به بیش از هشتصد میلیارد دلار برسد.

  • ارتقای ابزارهای انتقال پول:

همان‌طور که در مقدمه نیز بیان کردیم، ابزارهایی مانند چک‌های بانکی هم در زمرهٔ رمیتنس‌ها قرار می‌گیرند. مسئله اینجاست که چک‌های بانکی جزئی از سیستم‌های بانکداری سنتی هستند و اشکالات گوناگونی در هماهنگ کردن آن‌ها با سیستم‌های مدرن فناوری مالی پیش می‌آید. علاوه بر این، این چک‌ها، از جهت کاربرد و ایمنی نقص‌های زیادی دارند. استارتاپ‌های ارائه‌دهندهٔ رمیتنس می‌کوشند تا این ابزارها را با راهکار گوناگونی چابک‌تر کنند.

رمیتنس چه ابزاری دارد؟

برای درک ابزارهای موردنیاز در یک رمیتنس موفق، باید فرایند کار این شاخه از استارتاپ‌های فین‌تکی را به شما بیاموزیم: تصور کنید که شخصی قصد دارد از کشور A، مقداری اعتبار را به کشور B منتقل کند؛ برای انجام چنین انتقالی، باید به یک بستر دیجیتال که توسط یک ارائه‌دهندهٔ رمیتنس (در ایران بانک‌ها و در کشورهای دیگر، سایر مؤسسات اعتباری این بسترها را ارائه می‌دهند.) عرضه شده است برود، و درخواست خود را ثبت کند.

بانک پشتیبان نیز اعتبار را از حساب او کسر می‌کند و به‌حساب شخص دریافت‌کننده در بانک B منتقل می‌کند. در پشت پردهٔ این اقدام، بانک یا مؤسسهٔ پشتیبان، باید با بانک مقصد مراودات و سیستم‌های مشترکی داشته باشد؛ همچنین یک سیستم مرکزی جهانی نیز باید وجود داشته باشد که این دو بانک از طریق آن، قادر باشند اعتبارها را منتقل کنند.

پس ابزارهای زیر در انجام یک رمیتنس موفق، موردنیاز هستند:

سیستم‌های مرکزی مانند هاب‌ها؛
بسترهای دیجیتال بانکی برای ثبت درخواست؛
API برای متصل‌کردن سیستم‌ها به یکدیگر؛
ابزارهای دیگری برای ارائهٔ خدمات بهتر مانند ربات‌های حفاظت سایبری یا چت‌بات‌ها.

ابزار رمیتنس

رمیتنس در چند خط

خلاصهٔ اطلاعاتی که در بخش‌های قبلی به شما ارائه دادیم، به این شکل است:

  • رمیتنس‌ها ابزارهایی برای انتقال پول از شخصی به شخص دیگر هستند؛ این انتقال‌ها به دو شکل کلی داخلی و بین‌المللی انجام می‌شوند؛
  • رمیتنس به مدد استارتاپ‌های فین‌تکی عملی می‌شود؛ این استارتاپ‌ها اهداف مشترکی مانند دیجیتال‌سازی فرایندها، ارتقای سرویس‌های سنتی و افزایش امنیتی سایبری دارند؛
  • ابزارهای گوناگونی مانند کلان‌داده، هاب‌های مرکزی، بسترهای دیجیتالی و API به متخصصان کمک می‌کنند تا یک رمیتنس موفق انجام شود.

در مقالات بعدی به کمپانی‌های ارائه دهنده رمیتنس و آینده رمیتنس خواهیم پرداخت.

با گردش‌پی، بهترین راهکار درگاه پرداخت در ایران همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *