لوگو بلاگ گردش پی

ولث‌تک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دنیای مدیریت مالی و کنترل سرمایه‌ها با روی کار آمدن مجموعهٔ ابزارها و تکنولوژی‌هایی با عنوان “فناوری مالی” به‌کلی دگرگون شده است. فناوری مالی یا فین تک در تلاش است تا هر قسمت از عرصهٔ مدیریت مالی را با توانمندی‌های ازپیش‌طراحی‌شده‌ای متحول کند؛ ولث‌تک یکی از این توانمندی‌هاست. ما در این مقاله، قصد داریم ولث‌تک را تعریف کنیم، اهداف و ابزارهای آن را برشماریم و چند کلمه‌ای دربارهٔ ولث‌تک‌های برتر و آیندهٔ این زمینه صحبت کنیم.

ولث‌تک دقیقاً چیست؟

ولث‌تک (WealthTech) از دو کلمهٔ انگلیسی Wealth Technology ساخته شده است و به معنای تکنولوژی یا فناوری سرمایه است. این ابزار یکی از 9 زیرمجموعهٔ فناوری مالی محسوب می‌شود و وظیفه دارد که به‌صورت تخصصی، مسئلهٔ سرمایه‌گذاری را با شیوه‌های مدرن، متحول کند.

برای درک بهتر ولث‌تک، باید با سازوکار این مفهوم و تفاوت آن با مدیریت سرمایه به شیوهٔ سنتی آشنا شویم؛ به‌منظور فهم این موضوعات، به دو مثال زیر توجه کنید:

در شیوه‌های سنتی مدیریت سرمایه، مدیران و متخصصان سرمایه‌گذاری، بر اساس ابزارهای نه‌چندان دقیق خود، می‌کوشیدند تا آیندهٔ سرمایه‌گذاری بر روی المان‌های گوناگون را تخمین بزنند؛ نکته اینجاست که به سبب کمبود ابزارها، این تخمین بیشتر از آنکه جنبهٔ علمی داشته باشد، جنبه‌ای فردی و غیردقیق داشت. همین مسائل باعث می‌شد که در نهایت امر، بخشی از دارایی سرمایه‌گذاران به هدر برود و پیش‌بینی‌ها آن‌طور که تصور می‌شد به‌پیش نرود.

در سیستم‌های نوین سرمایه‌گذاری که با روش‌های ولث‌تکی مدیریت می‌شود، کارشناسان از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌کنند؛ یکی از این ابزارها، داده‌های وسیعی است که کاربران در زمان مواجهه با المان‌های گوناگون ثبت کرده‌اند. این داده‌ها زمانی که با الگوها یا الگوریتم‌های دیگری ترکیب می‌شوند، به کارشناسان و متخصصان این امکان را می‌دهند تا در نهایت یک تخمین را ثبت کنند؛ این تخمین به سبب اینکه با رویکردهای علمی انجام شده، برخلاف تخمین‌های سیستم سنتی، جنبهٔ علمی بیشتری دارد و در نتیجه، دقیق‌تر خواهد بود.

ولث‌تک با استفاده از ابزارهای گوناگون، بسترهایی را برای کاربران (چه کاربران شخصی باشند و چه کاربران کلان مانند کمپانی‌های سرمایه‌گذاری) فراهم می‌کنند تا در آن بسترها، مدیریت دارایی خود را به شکلی بهتر عملی کنند و در نهایت، سرمایه‌گذاری‌های خود را به شکلی هدفمندتر به‌پیش ببرند.

ولث‌تک چه اهدافی دارد؟

همان‌طور که در بخش پیشین نیز بیان کردیم، هدف غایی ولث‌تک‌ها، ارتقای شیوه‌های سرمایه‌گذاری است؛ متخصصان این عرصه، با استراتژی‌های گوناگونی وارد عمل می‌شوند تا این اهداف را عملی کنند. گفتنی است که هرکدام از این استراتژی‌ها، از ابزارها و پتانسیل‌های متعددی استفاده می‌کنند.

با همه این تفاسیر، اگر قصد داشته باشیم که اهداف ولث‌تک را به شکل جزئی‌تر بیان کنیم، موارد زیر مهم‌ترین هدف‌های این شاخه از فین تک محسوب می‌شود:

  • ارائهٔ بسترهایی ایمن برای سرمایه‌گذاری

امنیت سایبری بی‌شک یکی از مهم‌ترین موضوعات دخیل در دنیای مدیریت مالی دیجیتال است؛ کاربران همیشه در تلاش هستند تا ایمن‌ترین ارائه‌دهندگان را بیابند تا از هر تهدید امنیتی به دور باشند. ولث‌تک در درجهٔ اول، تلاش می‌کند تا بستری ایمن برای کاربران فراهم کند.

  • ساده‌سازی سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در زمینه‌های متعددی انجام می‌شود؛ مثلاً بورس اوراق بهادار، بورس‌های بین‌المللی، دنیای املاک و دنیای ارزهای دیجیتال از جمله مهم‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در سطح جهان هستند. مشکلی که ممکن است گریبان هریک از سرمایه‌گذاران را بگیرد، اطلاعات ناکافی و نه‌چندان دقیق دربارهٔ این عرصه‌هاست.

ولث‌تک‌ها با ساده‌سازی شیوه‌های سرمایه‌گذاری می‌کوشند تا پلتفرم‌هایی کاربردی با رابط کاربری عمومی به سرمایه‌گذاران ارائه دهند.

  • مشاوره برای سرمایه‌گذاری

وظیفهٔ دیگر تکنولوژی سرمایه این است که مشتریان را با الفبای سرمایه‌گذاری و درآمدزایی از طریق این عرصه آشنا کند؛ در بخش‌های بعدی این مقاله، بیان خواهیم کرد که کمپانی‌های ولث‌تکی از چه ابزارهایی برای انجام این مشاوره‌ها کمک می‌گیرند.

  • فراهم‌سازی داده‌ها و سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری

در دنیای سرمایه‌گذاری، داده‌ها نقش بسیار مهمی دارند؛ این داده‌ها ممکن است هر چیزی باشند اما معمولاً دربارهٔ تجارب سایر کاربران از سرمایه‌گذاری بر روی گزینه‌های موجود در بازار هستند. علاوه بر این‌ها، اطلاعات مربوط به گذشتهٔ هر اِلمان و اینکه در سال‌های پیش، چه ارزشی داشته است، بخش مهمی از داده‌های مهم دنیای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

استارتاپ‌های ولث‌تک در تلاش است تا این داده‌ها و سایر ابزارهای لازم برای انجام یک سرمایه‌گذاری اصولی را به کاربران ارائه دهد.

ولث‌تک چه ابزارهایی دارد؟

ولث‌تک‌ها برای پیشبرد هدف‌هایی که در بخش قبلی بیان کردیم، از دامنهٔ وسیعی از ابزارها استفاده می‌کنند؛ این ابزارها همگی ریشه در دنیای فناوری‌های دیجیتال دارند و در قالب پکیج‌های نرم‌افزاری با یک زیربنای سخت‌افزاری به کاربران ارائه می‌شوند.

مهم‌ترین این ابزارها، به شرح زیر هستند:

  • ابزارهای مشاورهٔ سیستمی

این ابزارها که نقششان توسط ابرکامپیوترها بازی می‌شوند، در ارائهٔ مشاوره‌های سرمایه‌گذاری بسیار کارآمد هستند. در سال‌های گذشته، این ابزارها صرفاً به‌صورت سیستمی به ارائه خدمات می‌پرداختند اما نکته اینجاست که در سال‌های اخیر، بسیار گسترده‌تر از این حرف‌ها شده‌اند. متخصصان ولث‌تکی به مشتریان خود قول داده‌اند که در آینده‌ای نزدیک از دستیارهای صوتی مانند سیری و الکسا نیز برای مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده خواهند کرد.

  • نرم‌افزارهای مدیریت سرمایه

این نرم‌افزارها که در قالب اپلیکیشن‌های موبایلی یا اپ‌های تحت وب به کاربران ارائه می‌شوند، امکانات گوناگونی را به مشتریان عرضه می‌کنند؛ مشتریان با استفاده از آن‌ها، قادر خواهند بود که ریزاعتبارها، میزان سرمایه‌گذاری بر روی هر بازار و سایر اطلاعات خود که مربوط به دارایی‌شان می‌شود را در آن‌ها ثبت کنند. این ابزارها، قابلیت استخراج داده‌ها را نیز به شکل‌های گوناگون (مانند انواع نمودارهای سه‌بعدی) به کاربران می‌دهند.

  • ابزارهای تحلیل داده

این دسته از ابزارها به کاربران اجازه می‌دهند که به کلان‌داده‌های سرمایه‌گذاری متصل شوند و اطلاعات سایر کاربران را نیز که توسط آن‌ها در پلتفرم‌های گوناگون ارائه شده است، بررسی کنند؛ این ابزارها، به شیوه‌های گوناگونی داده‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنند. این شیوه‌ها سریع‌تر، کم‎هزینه‌تر و دقیق‌تر از شیوه‌های سنتی هستند.

ولث‌تک در چند خط

در بخش‌های گذشته، اطلاعات گسترده‌ای دربارهٔ فین تک‌ها بیان کردیم؛ در این بخش، این اطلاعات را در قالب چند جملهٔ کلیدی ارائه خواهیم کرد:

  • ولث‌تک شاخه‌ای از فناوری مالی است که در واقع، فرایندهای مرتبط با سرمایه‌گذاری و کنترل دارایی را مدیریت می‌کند؛
  • ولث‌تک توسط توسعه‌دهندگان گوناگون و با اهداف گوناگونی به کاربران ارائه می‌شود؛ هر ابزار ولث‌تکی، برای کاربرد خاصی تولید شده است؛
  • ولث‌تک‌ها در مجموع، ابزارهایی سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر و دقیق‌تر از سایر ابزارهای دنیای سرمایه‌گذاری سنتی هستند.

کمپانی‌های برتر جهانی در عرصهٔ ولث‌تک

کمپانی‌ها و تجارت‌هایی که در این بخش معرفی خواهیم کرد، جزو برجسته‌ترین نمونه‌های ولث‌تکی در دنیا محسوب می‌شوند؛ این کمپانی‌ها به سبب اینکه خدمات خود را در قالب‌های کاربرمحور به مشتریان ارائه کرده‌اند، مشتریان بسیار زیادی دارند و سرمایه‌های تحت مدیریت آن‌ها بسیار زیاد است.

BlackRock

این کمپانی سرمایه‌گذاری، بزرگ‌ترین ارائه‌دهندهٔ خدمات مربوط به سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ BlackRock در سال 1999 عمومی شد و جالب است بدانید که در حال حاضر، بیش از 6 تریلیارد دلار سرمایهٔ تحت مدیریت دارد.

The Vanguard Group

این کمپانی که استراتژی‌های گوناگونی برای سرمایه‌گذاری حاشیه‌ای دارد، در حال حاضر حدود 6 تریلیارد سرمایهٔ تحت مدیریت دارد.

UBS Wealth Management

یک کمپانی سوئیسی است که این روزها، به کاربران بیش از پنجاه کشور در سرتاسر دنیا خدمت‌رسانی می‌کند؛ سیستم‌های مدیریت ثروت این کمپانی، امکان‌های گوناگونی را در قالب فناوری‌های مالی به کاربران ارائه می‌دهند. در حال حاضر، 2.8 تریلیارد دلار سرمایه تحت نظارت این شرکت وجود دارد.

Credit Suisse

یک کمپانی دیگر سوئیسی است که مانند مورد قبلی، امکانات بسیار گسترده‌ای را به کاربران این عرصه ارائه می‌دهد. کمپانی موردبحث ما در کشورهای گوناگونی متخصصان سرمایه‌گذاری بانکی دارد که به کاربران به‌صورت شفاهی یا آنلاین کمک می‌کنند تا دارایی‌های خود را ارتقا دهند. جالب است بدانید که این کمپانی در حال حاضر، حدود 1.25 تریلیارد سرمایهٔ تحت نظارت دارد.

آیندهٔ ولث‌تک

ولث‌تک به سبب اینکه راهی برای افزون کردن سرمایه به‌حساب می‌آید، در میان عموم صاحبان سرمایه و دارایی محبوب است؛ جالب است بدانید که در سال‌های آغازین فعالیت این استارتاپ‌ها، مشتریان سنتی چندان آن‌ها را جدی نگرفتند اما این روزها، به سبب اینکه عملکرد استارتاپ‌های ولث‌تکی در ارتقای سرمایه به شکلی صددرصدی اثبات شده است، جایگاه مناسبی برای خود پیدا کرده‌اند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در آیندهٔ نزدیک، توانمندی‌هایی مانند هوش مصنوعی باعث خواهند شد که ولث‌تک‌ها کارایی بیشتری پیدا کنند؛ ماجرا ازاین‌قرار است که گروهی از دانشمندان در حال انجام تحقیقاتی هستند که برای طراحی دستیارهای رباتیک به کار گرفته می‌شوند. این دستیارهای رباتیک با پیشرفت تکنولوژی، مطمئناً خطاپذیری کمتری خواهند داشت.

جمع‌بندی

در بخش آغازین این مقاله، توضیحات مختصری دربارهٔ تعریف ولث‌تک (WealthTech) ارائه دادیم و پس از آن، به سراغ بیان کلیاتی دربارهٔ اهداف و ابزارهای این شاخه از فین تک برای کمک به ارتقای ابزارهای سرمایه‌گذاری دیجیتال رفتیم؛ در بخش‌های پایانی نیز، کمپانی‌های برتر که ارائه‌دهندهٔ خدمات مناسب برای سرمایه‌گذاری بودند را برشمردیم و در نهایت، آیندهٔ ولث‌تک در دههٔ پیش رو را ترسیم کردیم.