اخلاق فینتک چگونه است؟
فینتک به سرعت در حال تبدیل شدن به ستون فقرات عادتهای خرید و سرمایه گذاری برای مصرف کنندگان است و به طور فزایندهای فناوریهای مختلف، استفادهی روزمره را بیشتر میکند. این موضوع در حال حاضر نحوهی ارائهی خدمات مالی به مشتریان را نوسازی کرده و هر روز این موارد بانکی و کارکردهای مالی، راهی ابتکاری برای دستیابی به ذینفعان پیدا میکند.
با افزایش چنین راههای دسترسی به خدمات مالی، اطلاعات شخصی مشتری نیز به راحتی در دسترس قرار میگیرد.APIهای بانکی باز، کار با داده های سنتی بانکی را برای “فینتک” آسان میکند. در مجموع، دادههای بدون ساختاردر اینترنت، میتواند برای دستیابی به بینش جدید در مشتریان کشف شود. با آگاهی از تفاوت بین دیدگاههای (B2B) و (B2C)، جنبههای تاریک فناوریهای دیجیتال در شعارهای پیرامون دیجیتال سازی محصولات و خدمات مالی، کم تر نشان داده میشوند.
به نظر میرسد بحث کنونی در این زمینه به سمت جنگ بین فناوریهای قدیمی و جدید، بانکهای فعلی و به چالش کشیدن “فینتک” و سایر عوامل رقابتی گره خورده است، اما کم تر به جنبه های مهم از مالکیت و حقوق مصرف کنندهها رسیدگی میشود.
بلاگر

به عنوان مثال، در مقاله اخیر یک اکونومیست مسائل مربوط به مالکیت محتوای دیجیتال در فناوری روزمره مانند ماشین ها و ماشین لباسشویی ها را مطرح کرده است. ماجرا از این قرار است، اگر تولیدکنندگان این ماشین آلات و دستگاههای دیجیتالی که به طور فزایندهای در حال دیجیتالی شدن هستند، حقوق داده های شخصی مصرف کنندگان را در محصولات و خدمات خود جاسازی کنند، حقوق و توانایی های مصرف کننده به یک قدرت نمادین کاهش مییابد و باعث میشود.
مصرف کنندگان نتوانند از حقوق بیشتری در هنگام استفاده و مصرف کالاهایی که قیمت آن را پرداخت کرده، بهرهمند شود. با توجه به حساسیت و ملاحظات امنیتی، این مبحث در خدمات مالی بسیار مهم است.
در پایان همین مقاله با فراخوانی روشن برای مناظره، اظهار میشود كه مالكیت در شرف از بین رفتن نیست، اما معنای آن در حال تغییر است. این مساله نیاز به بررسی دقیق دارد. از این نقطه نظر ما چندین ملاحظهی اخلاقی را برای “فینتک” میبینیم که باید وارد بحث عمومی شوند.
مقررات در مقابل اخلاق
در حالی که مقرراتی برای کنترل بهره برداری از اطلاعات شخصی در نظر گرفته شده است، جالب است بدانید که “فینتک” تا چه حد این فرآیندها و رویه های پیشگیرانه را در برابر استفادهی غیر مجاز یا استثماری از اطلاعات حساس مشتری اعمال میکند. در وهلهی اول، جالب است که ببینید آیا مقررات فعلی به اندازه کافی هستند یا باید مقررات جدیدی برای اطمینان از کنترل بهتر وضع شود.
درست است که برخی از نظرات اخیر علیه رژیمهای حقوقی بی اثر، که تاکنون قادر به تنظیم موثر دامنهی فعالیت و نفوذ فناوریهای دیجیتالی به حقوق مصرف کننده و مالکیت معنوی نبودهاند، مطرح شده است، آیا (PSD2) میتواند اصلاحات چشمگیری در این جبهه ایجاد کند؟ در حال حاضر، بانکداری سنتی به طور فزایندهای تنظیم میشود، که به نوعی امنیت مصرفکنندگان خدمات مالی را فراهم می کند. با این حال، “فینتک” هنوز ضعیف است، و این ریسک بزرگی برای مصرف کنندگان “فینتک” در جامعه است.
به عنوان مثال مقررات مشتری خود را بشناسید، مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ضدتروریسم، باعث میشود بانکهای سنتی تمایل کم تری برای ارائهی خدمات مالی به بخشهای خاصی از بازار داشته باشند. “فینتک“هنوز به طور کامل توسط این قوانین تنظیم نشده است.

نیازی به گفتن نیست که با توسعهی فناوریها در شرکت های “فینتک“، به طور فزایندهای به مشتریان اجازهی تغییر پروفایلهای خود را میدهند. با این حال در یک گزارش اخیر سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی(FINRA) اظهار داشت: “اگر سرمایه گذاران به طور مکرر مشخصات خود را تغییر دهند، فروشندههای کارگزار می توانند با سرمایه گذار تماس بگیرند تا بفهمند چرا سرمایه گذار به طور مداوم این تغییرات را انجام داده است.”
توانمندسازی فناوری احساس مشتری، در مالکیت اطلاعات شخصی، به طور واضح یک انتخاب محدود است و باید توسط “فین تک” به طور مشکوک مورد سوال قرار گیرد. نکته ی مثبت این است که (FINRA) باعث می شود “فینتک“، هرچند بدون دستورات های اجباری، با مقررات بانکداری سنتی مطابقت داشته باشد. نکتهی عجیب این است که این تغییرات مشخصات مشتری را مضر می داند، با این فرض که فینتکها ممکن است باعث شوند اطلاعات مشتری فاش شود. چنین دید انحرافی در مورد داده های مشتری، ایجاد یک دستگاه دقیق را در معرض خطر قرار می دهد و مشتریان را در مقابل “فینتک” آسیب پذیر میکند.
نگرانی فزایندهی دیگر، اطمینان از سازگاری اجرای مقررات در “فینتک“، با توجه به پیشنهادات متنوع آنها است. در حالی که مشتریان میتوانند به محصولات و خدمات شخصیتری دسترسی پیدا کنند، اگر اطلاعات به طور ایمن اداره نشود یا به خطر بیفتد، خطر کلاهبرداری را نیز افزایش میدهد. اکوسیستم مالی حتی در صورت گزارش یک مورد ناخوشایند ممکن است تهدید شود، برخلاف موسسات مالی سنتی که فقط موجودیت خاصی تحت تأثیر قرار میگیرد. مشتریان ممکن است شفافیت استفاده از اطلاعات شخصی و عمومی را از دست بدهند و نسبت به تعامل اجتماعی آنلاین حساسیت بیشتری پیدا کنند، در نتیجه هنوز، عدم تقارن اطلاعاتی بیشتری ایجاد میشود که حق مشتری در اطلاعات شخصی را خدشه دار میکند.
هم چنین خطر سوء استفادهی جنایتکاران و تروریستها از فناوری، برای کمک به آنها در فعالیتهایشان افزایش یافته است. مقالهی اخیر در مورد (FT) سوالی را مطرح میکند که آیا باید مقرراتی برای لوازم خانگی هوشمند وضع شود؟ سازش دادهها به معنای نفوذ مستقیم به فضای شخصی مردم است. با توجه به تجارت روزافزون دادههای مشتری، ما این پیشرفت را در مورد “فینتک” نگران کننده میدانیم. بنابراین ما میخواهیم بحث و اقداماتی از “فینتک” که برای توسعهی مسئولانه است نشان دهیم.
ملاحظات اخلاقی برای "فین تک"

اول، بسیاری از سایتهای تجارت آنلاین مخزنی را به مشتریان خود ارائه میدهند که حاوی اطلاعات خرید قدیمی مشتری است. “فینتک” میتواند با ارائه یک گزارش مربوط به نحوهی استفاده از دادههای شخصی به مشتریان خود، این روش را پیش ببرد. مشتریان باید بتوانند استفاده از دادههای شخصی را در مقیاس حساسیت غیرفعال کنند،این کار به “فینتک” اجازه میدهد از نوع خاصی از دادهها استفاده کند و از استفاده از نوع دیگر دادهها منع شود.
دوم، اکثر حسابهای آنلاین حاوی مزایای نامتناسب در مقابل مشتری هستند. شرایط و ضوابط حساب توسط مشتریان به ندرت با جزئیات خوانده میشود و اغلب حاوی بندهایی است که به دارندگان سیستم عامل، حق استفاده از دادههای مشتری را میدهد. شرکتهای “فینتک“، در واقع همهی شرکت ها، باید گزارشهایی را به مشتریان ارائه دهند که به آن ها اطلاعات فروش یا به اشتراک گذاشته شده را اطلاع دهند. این سطح شفافیت باید برای همهی حسابهای آنلاین، یک سطح آستانه داشته باشد.
سوم، شرکت های “فینتک” میتوانند کارهای بیشتری انجام دهند، آنها می توانند به مشتریان اجازه دهند آزادانه انتخاب کنند با چه کسی کار کنند، در صورت لزوم صاحب سیستم عامل میتواند دادهها (چه نوع داده ای و برای چه اهدافی) را به اشتراک بگذارد. این روش به مشتریان فرصتی میدهد تا تصمیم بگیرند و گسترش اطلاعات مربوط به اعمال وی را کنترل کنند، در عین حال به شرکت های “فینتک” اجازه میدهد خدماتی که مطابقت بیشتری با روندهای ظهور در مشتریان دارند را ارائه دهند.
ما میدانیم که این نکات ممکن است مهارکنندهی تجارت به نظر برسد، اما فعالیت در مورد دادهها، دارای مسئولیتهایی در زمینه تجارت اصلی شرکت “فینتک” است. با توجه به این که اکثر دارندگان سیستم عامل، کار اصلی خود را گرفتن پورسانت خود از مشتری در ازای اطلاعات میدانند، اما اگر این امر به یکپارچگی مشتریان تمام شود، جای سوال است که آیا در دراز مدت، چنین کاری اخلاقی است؟
پیشرفت روزافزون راه حلهای هوش مصنوعی که شامل چندین دستگاه و سیستم عامل فناوری است باید به عنوان یک هشدار اولیه باشد. مشتری ابتدا یک جنبه ی کلیدی است که این روزها هر شرکتی به آن اشاره می کند و تجربه ی مشتری در قلب استراتژی اوست. در چنین الگویی، از دست دادن اخلاق اساسی ممکن است فورا شرکت را با دلایل اخلاقی پایین بکشد. برای “فین تک” نیز مهم است که علاوه بر موتورهای “رگتک” یا “کلود” یا (AI)، یک موتور اخلاقی را نیز در نظر بگیرند.
از سال 2016، یک گزارش (WEF) بیان میکند که این سازمان در حال حاضر در مورد استفادهی اخلاقی از اطلاعات مشتری که توسط “فینتک” انجام میشود، بحث میکند و تلاش میکند تا از ثبات در صنعت و تعیین استانداردهای صنعت اطمینان حاصل کند. چنین ابتکاری باید مورد استقبال “فینتک” قرار گیرد و به نفع آنها باشد که در تنظیم استاندارد به گونه ای عمل کنند که مطابق با اصول صحیح و اخلاقی تجارت باشد.