لوگو بلاگ گردش پی

مدیریت مالی شخصی (PFM)

اگر به دنبال مقالات مربوط به حوزه فین تک هستید حتما تا کنون سایت های مشابه زیادی را بررسی کرده اید که همگی از یک معنی خاص برای فین‌تک استفاده کرده اند، ما در این مقاله سعی دارم فین‌تک را به زبان ساده تر و آمیانه تر معرفی کرده و بعد های مختلف آن را بررسی نماییم، در ادامه با تیم گردش پی همراه باشید.

مدیریت مالی شخصی (PFM) به چه معناست

PFM مخفف سه واژه Personal Financial Management، به معنی مدیریت مالی شخصی است. همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم پول نقش بسیار زیادی در رفاه و آسایش زندگی ما دارد پس باید به درک کامل PFM برسیم.

برای رسیدن به درک کامل دنیای PFM نیاز است که با تمامی ویزگی های این حوزه آشنا شویم. برای آشنایی بیشتر میتوان به منابع معتبر اینترنت و افراد با تجربه در این حوزه مراجعه کرد.

ویژگی های PFM

با پیشرفت این صنعت، نرم افزار و اپلیکیشن هایی جهت در اختیار گذاشتن خدماتی در رابطه با مدیریت مالی شخصی به وجود آمده است. در گذشته کاربران با محیطی ساده رو به رو بودند که اطلاعات را به صورت دستی وارد میکردند، اما با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن هوش مصنوعی تحول عظیمی در این حوزه به وجود آمد و این نرم افزار ها با در اختیار گذاشتن امکانات و خدماتی کاربردی توانستند به موفقیت بزرگی دست پیدا کنند.

به عنوان مثال API این امکان را به مشتریان میدهد تا بتوانند نوع هزینه مشتریان را تشخیص و در هر عنوان دسته بندی کنند (هزینه پوشاک، غذا، بنزین …) و به همین خاطر مشتری میتواند با دید مثبتی به سمت این حوزه برود.

از طرفی دیگر کاربران میتوانند اهدافی را مثل خرید خانه یا املاک مشخص کنند تا نرم افزار برنامه ریزی مالی برای رسیدن به آن هدف ارائه دهد. نرم افزار در ابتدا مقدار بودجه در رباطه به هدف را مشخص میکند و پیشنهاداتی به او ارائه میدهد که تا چه مدت به جمع آوری بودجه ادامه دهد یا در چه بانک ها و نهاد هایی سرمایه گذاری کند. اگر کاربر پیشنهادات را به درستی دنبال نکند نرم افزار پیغام هشدار جهت دور شدن از هدف نشان میدهد.

5 قدم برای رسیدم به مدیریت مالی شخصی

5 قدم برای رسیدم به مدیریت مالی شخصی

رسیدن به مدیریت مالی شخصی دارای یک سری اصول است و رعایت کردن این اصول باعث می شود که ما بیشتر به هدف مورد نظرمان نزدیک شویم، حال در این بخش قصد داریم تا به معرفی چند نکته کلیدی برای رسیدن به مدیریت مالی شخصی بپردازیم:

  • ثبت کردن دخل و خرج
  • تعیین اهداف مالی
  • بودجه بندی
  • مشاوره گرفتن با افراد با تجربه
  • داشتن ذهنیت مالی مثبت
نقش PFM در ایران

در دنیا کارشناسان مالی و بازاریابی در رابطه با این مسائل پیشنهاداتی کاربردی ارائه میدهد اما نباید این نکته را فراموش کنیم که اقتصاد کشور ما چه شرایطی دارد. متاسفانه کشور ما سال هاست با مشکلاتی از جمله تورم، ارز، بالا و پایین شدن قیمت دلار و غیر قابل پیشبینی بودن شرایط بورس طرف است که تمامی این مسائل چالش بزرگی در بخش مالی زندگی مردم ایران به وجود آورده است. با این که خیلی دشوار است ولی ما باید به درک و آگاهی کامل PFM برسیم تا بتوانیم تا حد ممکن با این شرایط مقابله کنیم، یعنی باید به دنبال اصلاح رفتار های غلط در رابطه با خرج کردن، پس انداز کردن و همچنین سرمایه گذاری کردن باشیم.

قدمت PFM

PFM از سال 1983 آغاز شد، زمانی که اسکات کوک بنیانگذار Intuit از تماشای مبارزه همسرش با تمام اسناد و مدارک مربوط به پرداخت صورت حساب با دست خسته شد. او شروع به کشف چگونگی ساده سازی این فرآیند کرد. از طریق آگهی جستجوی برنامه نویس در دانشگاه استنفورد، او به طور تصادفی با تام پرولکس برخورد کرد که برنامه نویس ماهری بود و موافقت کرد که یک برنامه ساده برای ایجاد توازن چک برای کوک بنویسد که به نسخه اولیه برنامه نرم افزاری امور مالی شخصی Quicken تبدیل شد.

معرفی 5 نرم افزار مدیریت مالی شخصی ایرانی

در طی سال ها با پیشرفت این صنعت، شرکت های جهانی با ساختن نرم افزار هایی مثل  باجت پلاس، گودباجت، مینت و کوئیکن توانسته اند نقش مهمی در پیشرفت این صنعت ایفا کنند. اما شرکت ها و برنامه نویسان داخلی هم در رابطه با این مسئله بیکار نشسته اند و با تولید یک سری نرم افزار به شناخته تر شدن این حوزه در ایران کمک کرده اند و در این بخش قصد داریم تا به معرفی چند نرم افزار داخلی مدیریت مالی شخصی بپردازیم:

  • نرم افزار فانوس
  • نرم افزار پارمیس همراه
  • نرم افزار کیف پول محک
  • نرم افزار حسابداری شخصی هلو
  • نرم افزار نیو
جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به تمامی توضیحات در مورد مدیریت مالی شخصی (PFM) بپردازیم و با معرفی چند نرم فزار داخلی هم به راحتی شما در این حوزه کمک کنیم و هم به حمایت از تولید نرم افزار های داخلی بپردازیم. در عصری زندگی میکنیم که اگر به روز باشیم و از پیشرفت تکنولوژی و برنامه ریزی دقیق استفاده کنیم میتوانیم به یک زندگی ایده عال در هر حوزه برسیم.